
“Hopelijk niet tot ziens.” Daarmee sloot de voorzitter van de Huurcommissie de zitting. Inzet: een kleine 1500 verzoeken van bewoners van Change= van twee panden in Amsterdam. Zij willen duidelijkheid over de betaalde kosten over 2019 en 2020. Het teveel betaalde willen ze terug. Eerder oordeelde de kantonrechter al dat voor 95 bewoners € 42 per maand overbleef van de betaalde € 162 per maand. Als dat ook voor deze zaken geldt dan hebben we het hier over circa € 3 miljoen aan mogelijk teveel betaalde servicekosten schrijft Stichting Woon.
Woningverhuurders mogen boven op de kale huur servicekosten rekenen aan huurders. Vaak gaat het dan om gas, water en licht, de schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten, administratiekosten en een glasverzekering. Zaken als de ozb, de premie voor de opstalverzekering of het onderhoud aan mechanische installaties als een lift, zijn doorgaans meegerekend in de kale huurprijs.
Bij goed verhuurderschap gaat het om het vragen van billijke huren, gedegen screenen van kandidaat huurders, het tijdig plegen van onderhoud, zorgplicht en het onderhouden van goed contact met huurders. Misstanden als huisjesmelkerij en discriminatie passen niet bij de huursector, werken ontwrichtend voor de woningmarkt en maken bewoners en woningzoekenden extra kwetsbaar.
Stichting Bestrijding Woonfraude en Hennepteelt wil wantoestanden in de verhuurmarkt aanpakken door middel van preventie en de faciliteerders van woonfraude aan te pakken, denk vooral aan malafide verhuurmakelaars die de onderwereld helpen aan woningen en bedrijfspanden.
Neem eens contact op voor meer informatie over de methode van Stichting Bestrijding Woonfraude en Hennepteelt voor veilig verhuren:
T 085-273 52 77 (ma t/m vrij 09.00 – 17.00u)
E info@sbwh.nl